Ik duwde een oude vrouw omver in Zeist

Voordat ik als  aanstormend talent bij tijd en wijlen quitte speelde qua reiskosten duwde ik tijdens een optreden voor Comedy en Co. een bezopen oude dame van het podium af. Het gebeurde tijdens een open podium avond in tapperij “De Lamme Goedzak” in Zeist. De locatie had een slechte reputatie. Ik had daar tijdens een van de eerste edities al eens eerder gestaan, en sinds die editie waren er zes maanden verstreken waarin er nul verbeteringen waren aangebracht om de shows, of in elk geval de vechtkansen van de shows, beter te maken.

Je speelde vanuit de achterkant van de kroeg met je gezicht naar de voordeur toe, langs de toog af. Er was ruimte voor 35 man publiek. Er hingen zware donkerrode gordijnen voor de ramen en een groot donkerrood gordijn voor het kleine gangetje tussen de kroeg en de voordeur. De komieken zaten rechts van de ingang, dus achteraan vanaf het podium gezien. We hielden ons daar netjes verscholen, zoals altijd. De bar bevond zich tussen het podium en de voordeur, en tegenover de bar stonden drie statafels achter elkaar tegen de muur, elk met drie tot vijf man publiek eraan. De jongste mensen zaten met zijn vieren vooraan. Ik denk dat geen een van hen al twintig was en zij waren de enige mensen onder de 40. Een dik kereltje met een Reebok trui en een geblondeerd kuifje, twee Caneï-sletjes met stugge haarlak en stijltang kapsels, en een lange, magere, sombere jongen.  Links van hen zaten vijf recalcitrante bejaarden vooraan met hun neuzen tegen het podium, aan de hoek van de toog. Dit waren de stamgasten en zij hadden een hekel aan de comedyavond.  Ze baalden ervan dat er tijdens hún avond in hún kroeg iets georganiseerd werd waar zij het niet mee eens waren, en ze maakten er een persoonlijke vendetta van om zo ongestoord mogelijk te heffen. De dame die ik omver duwde was uit dit nestje afkomstig. De tafel bij de voordeur, de laatste vanaf het podium gezien, werd eveneens bevolkt door een stel chagrijnen die het gevoel leken te hebben dat wij hun vaste drinkavond  kwamen dwarsbomen.

Rechts van het podium bevond zich het rookhok, dat was even druk en even groot als het gedeelte voor de niet-rokers, en werd door een dubbele schuifdeur van de rest van de kroeg  gescheiden. Links van het podium bevonden zich de toiletten. Al het verkeer tussen het gedeelte voor de niet-rokers, het rookhok en de toiletten, liep voor het podium langs. Bovendien stond er een gokautomaat helemaal achter in de hoek, voorbij de toiletten, achter die gokautomaat zat een grote ouwe man te gokken. Het publiek kon dus over de schouder van de comedian meekijken of de automaat een beetje uitbetaalde.  Een professionele boeker zou moeite hebben om opzettelijk een slechtere speelplek te organiseren dan deze die hier via Comedy en Co. puur toevallig tot stand was gekomen.

Het kwam dan ook zelden voor dat er een professionele komiek bij “De Lamme Goedzak” terecht kwam. In plaats van een stuk of vier volwaardige komieken stonden er op elke maandelijkse comedyavond acht gastjes zoals ik: open micers, beginners die met veel vallen en opstaan proberen het vak te leren. In dat eerste jaar had ik een enkel, eenduidig doel voor ogen: ‘een grappige set’. Dat is alles waar elke fatsoenlijke open micer om maalt. Acht minuutjes die genoeg opvallen om uit de kweekvijver gevist te worden. Ik bevond me vol goede moed onderaan een leercurve toen ik dat vrouwtje duwde. Ik baalde zo die avond, ‘maar misschien is leren omgaan met zatte bejaarden een deel van het proces’, dacht ik. Gelukkig heeft die dame er niets aan overgehouden…

Sterker nog, ik ben sinds die duw nog twee keer langs geweest in Zeist, en die zatte oude knar was me compleet vergeten. Een halve eeuw jonge klare met wijn en bier eist zijn tol, en die seniele meid en haar maten waren tot op het bot versleten. Ze waren recalcitrant zoals het monster van Frankenstein naïef was: tegelijkertijd vertederend en angstaanjagend. De pubertijd had haar doorstart gemaakt en in hun nadagen kwam hun tweede jeugd tot een afschrikwekkend en lelijk einde, als iets wat nooit geboren had mogen worden. Een verknipte pubertijd, als een laatste stuiptrekking. Het waren door en door abominabele gedrochten en de dame die ik omver duwde was zelfs in dit gezelschap een gruwel bij uitstek. Haar witte haren stonden in een dicht geklitte warboel alle kanten op, alsof een mislukt experiment in haar gezicht was ontploft. Totale verontwaardiging was haar neutrale gezichtsuitdrukking. Ze zag eruit zoals Cruella de Ville eruit zag toen ze net was verslagen door de dalmatiërs. Om haar heen zaten haar kompanen, met z’n vieren. Echte saters stuk voor stuk. Giftig, bitter volk zoals die sakkerende muppets op het balkon. En zij was de meest luidruchtige van het stel. Haar vrienden en zij zaten er de hele avond doorheen te lullen. Drie heren en twee dames op de eerste rang, en die kankeraars achteraan bij de voordeur waren net zo erg. De dames leverden hun hooghartig commentaar alsof het diva’s en baronessen waren, en de heren waren boze hooligans die steeds agressiever werden naarmate de avond en hun dronkenschap vorderde.

En ik was een idioot. Ik was paniekerig en angstvallig op het podium. Er zijn profs die zichzelf handhaven in zulke rumoerige kroegen, die daar op het podium gaan staan met het zelfvertrouwen dat ze verworven hebben in duizenden rumoerige kroegen, en er een show uit tevoorschijn toveren. Zo zag ik vorige week nog een jonge kerel, niet veel ouder dan ik, in een ongelofelijk lawaaierige kroeg in Tilburg staan. Mensen zaten tijdens de eerste helft van de show nog te eten, soms met hun rug naar de komiek toe. Die jonge gast was als 2e na de pauze. Hij komt op en hij zegt drie keer ‘hoi’, zo kalm en rustig, met een vermaakte, oprecht goedgehumeurde glimlach op z’n smoel, alsof hij al wist dat het goed zou komen. En hij praatte zo zachtjes! Hij zette na een paar zinnen de microfoon wat dichter tegen zijn lippen en die fucking kroeg zwéég! Maar ik was een idioot in Zeist. Eerder een samenraapsel van ideeën over komedie dan een komiek. Ik was zo boos en verdrietig. Een miskleun tot en met. Het ene moment klaar om te exploderen om mezelf vervolgens weer haastig te ontmantelen.

Mijn set van acht minuutjes was een niemandsland tussen een zelfmoordaanslag en een reddingsactie. De plaatsvervangende schaamte in de ogen van de nuchtere publieksleden was sterk die avond. En toen besloot Cruella  om naar het podium toe te lopen. Ik zie haar nog op me af komen, met de air van een geërgerde Godin: ‘dat ze nu toch van haar sokkel af moest komen omdat een simpele sterveling dacht dat hij grappig was!’ Toen kwam dus die duw, maar ik zweer je dat ik haar nauwelijks aanraakte. Van een duw was eigenlijk geen sprake. Ik weerde haar af, en toen mijn hand haar schouder aanraakte voelde haar lijf zo week dat ik bang was dat haar schouder langzaam tot onderin haar ribbenkast af zou glijden. Dus ik trok mijn hand meteen weg, maar het was al te laat. Ze stortte gewoon in. Meer een constructiefalen dan een val. Alsof je plotseling alle touwtjes boven een marionettepop doorknipt. Haar geraamte bezweek volledig. Nu lag er een oud vrouwtje aan mijn voeten en de kroeg was in een oogwenk ijzig stil geworden. Iedereen was verstomd en ik bevroren. De hele kroeg zweeg, en het was een zware, zwangere stilte, volledig bezeten door een enkele gedachte: ‘Hij duwde net een oud vrouwtje omver.’ Uiteindelijk werd het zwijgen door Cruella zelf doorbroken, toen vanaf de vloer een breekbaar en hulpeloos geluid omhoog kwam: “Hij duwde mij gewoon…”

Tekst: Nick Donders
Foto: Kelley van Evert

 

 

Advertenties

3 gedachtes over “Ik duwde een oude vrouw omver in Zeist

  1. Sommige oude vrouwtjes verdienen het om met een vrachtauto in volle vaart omver geduwd te worden. Maar ja, dat mag dan weer niet van de mensen. Leuk verhaal, dank.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s