Stairway to onkostenvergoeding

In een eerdere column sprak ik over ‘de geboorte van nee’, waarin ik aangaf dat je als open mic’er op een punt komt dat je nee moet gaan zeggen tegen bepaalde plekken waar je niks uit haalt en soms ook nee moet zeggen tegen dingen waar je nog niet klaar voor bent. Mensen waren het hier mee eens, andere mensen waren het er ook niet mee eens. De mensen die het er niet mee eens waren gaven vooral aan dat je overal ja op moet zeggen omdat zij ook op kutplekken hadden gespeeld, dat je er hard van wordt en van leert en dat ze nu professioneel comedian zijn. Ik snap dit en ben het er deels mee eens, natuurlijk moet je een keer een oude vrouw in “de Lamme Goedzak” in Zeist omver hebben gekegeld, maar wat ik bedoelde is dat het niet de bedoeling is dat je iedere week op een dergelijke plek staat en op een gegeven moment genoeg oude vrouwen neer hebt gebeukt en toe bent aan een volgende stap. Er zijn genoeg open mics waar jij je kunt aanmelden en er zit wel degelijk verschil in kwaliteit van deze open mics.

Als je goed speelt, inzet toont en in goed vakjargon “lekker bezig” bent, kom je vanzelf boven drijven in de poel van honderden open mic’ers. Naarmate je beter wordt klim je zelfs binnen de open mics in een bepaalde hiërarchie en beweeg je je van een veiligere spot (veelal eerste of tweede na de pauze) richting afsluiter voor de pauze. Blij dat je bent joh, je hebt het gemaakt, althans zo voelde ik me toen. Vervolgens komt de eerste keer dat je op een open mic als afsluiter wordt neergezet en noem je jezelf zonder enige schroom of pardon ‘headliner’. Dat ‘van een open mic’ laat je voor je gemak er even af in je hoofd. Wat ik (en een aantal andere jongens die ik hierover heb gesproken die dit herkende) op een gegeven moment ervoer is dat ik vaak op deze spots werd gezet en dan een bepaalde prestatiedrang in me op kwam. Ik wilde ook niet de organisator teleurstellen en ik wilde écht iets neerzetten op deze plekken. Gevolg: ik speelde enkel ‘op safe’ en vaak hetzelfde, omdat ik nieuwe dingen vaak niet durfde te proberen.

Dan is er de talent spot. Als je eruit gepikt wordt door organisatoren van pro shows, mag je jouw skills etaleren op een talent spot tijdens een pro show. Vaak sta je hier, heb ik gemerkt althans, eerste na de pauze, een redelijk beschermde plek. Mensen hebben (als het goed is!) in de eerste helft al gelachen, hebben vaak een wijntje of een biertje of twee op en worden na de pauze door de MC lekker klaargezet om nog meer te lachen. Vaak wordt je ook nog als ‘talent’ aangekondigd met de woorden “…deze jongen is nog niet zo lang bezig, dus geef hem extra veel liefde en een keihard applaus…”, wat je instant +1000 sympathie en +500 mana oplevert, zodat je in ieder geval de eerste paar minuten overleeft. Ik sprak laatst een pro comedian die een goede tip gaf op het gebied van talent spots; als je de talent spots gespeeld hebt voor een organisator en je doet het goed, is er een kans dat ze je daarna weer vragen voor een talent spot. Zijn advies was om dan in ieder geval een onkosten vergoeding te vragen. Anders kun je in plaats van gratis jouw beste materiaal te spelen beter op dezelfde avond op een open mic gaan staan en nieuwe dingen proberen. Ik kan me hier voor een groot deel in vinden; ik vind echter wel dat je van talent spots een stuk beter wordt. Dit zijn vaak grotere shows met meer publiek, je kunt ervaren comedians spreken en observeren en er komt een bepaalde druk bij kijken waar je mee om moet leren gaan. Een andere pro comedian die ik hoog heb zitten zei het volgende; “dan vraag je vergoeding en wordt je niet meer gebeld. Maar op een gegeven moment wel. Dan vraag je 50 euro. Krijg je 50 euro. Volgende keer vraag je 100, krijg je misschien wel 100. Zet jezelf gewoon in de markt.”

Wat ik mijzelf altijd probeer af te vragen, bij iedere spot die ik speel, is “waarom doe ik dit?”. Ik heb meerdere keren bij open mics gevraagd om te mogen openen, een spot waar veel open mic’ers om absoluut niet willen staan, omdat je dan met een bepaalde energie moet spelen en het publiek vaak minder warm is dan de latere plaatsen in de line up. Ik heb ook wel eens gevraagd om een veilige spot omdat ik minder lekker in mijn vel zat, ziek was of een boel nieuwe dingen wilde proberen. Op talent spots probeer ik de andere comedians, diegenen die ik goed vind althans, te observeren op bepaalde zaken waarin ik zelf beter wil worden en praat ik met ze over comedy. Ik heb onlangs stap voor stap een comedian die onder andere in de Heineken Music Hall heeft gespeeld stap voor stap vanuit de coulissen mogen analyseren, puur op beweging. Diezelfde show heb ik backstage en enorm leuk gesprek gehad met een pro comedian met een jaartje of 20 ervaring over gebruik van mimiek en postuur (en een hoop andere zaken binnen de comedy).  Ik ben een dag aan de slag gegaan met een pro comedian, die me enorm goede tips heeft gegeven op het gebied van spel, stemgeluid en beweging. Zonder mijn eigen identiteit te verliezen probeer ik dingen hiervan toe te passen en ben daar voor mijn gevoel beter van geworden.

Ik probeer, voor een groot deel in ieder geval, de regie te houden over mijn eigen pad binnen comedy en soms eens van een afstandje te kijken waar ik sta op de ladder en wat mijn eventuele volgende stap zou kunnen zijn. Zo prikkel ik mezelf en blijf ik bewust van wat ik doe, al ben ik soms te laf om die volgende stap te zetten. Sommige mensen zullen zeggen dat je jouw identiteit verliest en we zo eenheidsworst binnen de comedy krijgen en je je geen balhaar moet aantrekken van advies van anderen. Voor mij persoonlijk werkt het zo niet, maar iedereen is anders. Eén regel blijft wat mij betreft als een paal boven water staan; “Meters maken”.

Tekst: Paul London
Tekening: Paul London
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s