Open mic organiseren? Dit zijn de regels!

Als je op internet zoekt, kom je een paar regels tegen voor het organiseren van comedy avonden. Belangrijk is bijvoorbeeld een afgesloten ruimte en het vragen van entree. Dit zijn regels die binnen de comedywereld niet eens meer ter discussie staan, omdat ze garant staan voor toch minimaal een degelijke avond comedy.

Ik heb waarschijnlijk alle regels gebroken.

Het was niet eens de eerste open mic die ik organiseerde. Ik had in 2012 al twee keer een open mic georganiseerd in een ander café. En dat café wilde er ook wel mee door, maar dan wel op vrijdagavond pas om 22.00 beginnen. En of ik kon zorgen dat het max een uurtje zou duren, dan was er nog ruimte als andere theaterlieden iets wilde doen. Daar had ik echt geen zin in.

Via via hoorde ik dat de kroeg waar ik jaren daarvoor menig stapavondje had doorgebracht, weer open zou gaan met een nieuwe eigenaar. Sterker nog: hij was op zoek naar invulling voor zijn avonden, want hij wilde er een kroeg van maken “waar elke avond wat te doen was”. Na een korte babbel volgde een proefavond. De line up was snel geregeld via een facebookoproep, maar de avond was succesvol genoeg (lees: er was meer dan vijftien man publiek) om voor een halfjaar een maandelijkse open mic te plannen. En toevallig waren er twee vrienden komen kijken die beiden een eigen improvisatievereniging hadden en de baas zocht “events”, dus die kregen ook allebei een maandelijkse avond.

De plek waar we speelden was een langwerpige ruimte. Aan de linker lange zijde stond de bar, daarnaast pasten ongeveer drie á vier bezoekers naast elkaar voordat de rechter muur daar was. In de lengte pastten er ongeveer tien mensen voor elkaar en als het echt druk werd konden er nog hier en daar wel wat stoelen bij. De comedians stonden op een ophooging waar we elke avond de tafelvoetbaltafel van af moesten tillen. Maar het was leuk. De line ups waren snel gemaakt, zes maanden lang kwam er 20 tot 25 man publiek.

De jaren daarna werd het allemaal beter. De eigenaar verwisselde de bar en het podium, waardoor de setting vele malen beter was. Hij kocht twee banken, waardoor er nog meer publiek kon zitten. En er kwamen meer Tilburgers spelen en die brachten publiek mee! (Dit was de reden dat de Tilburg Comedy Crew ooit opgericht werd. Ik wilde dat die jongens vaker kwamen spelen en publiek meebrachten. Ik nam die jongens mee op sleeptouw zodat ze beter zouden worden, zodat mijn shows ook beter werden. Puur eigen belang). Het publiek groeide en groeide. Het aantal mensen dat wilde spelen ook, dus ik kon selecteren en daarmee de kwalitetit van mijn shows omhoog krikken. Ik had ook de stelregel: als je dood bent gegaan krijg je de keer daarna twee minuten minder, heb je staan rocken dan krijg je twee minuten meer. En achtte ik je capabel, dan kon je twintig minuten krijgen. Hoogtepunt was wel mijn dertigste verjaardag: we gingen naar de zaal achter, er kwam zo’n 80 man publiek kijken naar een line up met topcomedians (en ik).

Daarnaast verving ik een van mijn vrienden als regelaar van een impro avond, waardoor ik het niveau en aantal bezoekers kon laten stijgen (gemiddeld twintig. Niet veel, maar wel tegenover nul tot vijf die het daarvoor trok toch wel wat). Daarnaast kwamen andere vrienden eens per halfjaar try outen met cabaret (zo’n 30 tot 35 man publiek)

Was het dan allemaal manengeur en rozenschijn? Nee, helaas niet. Zoals eerder gezegd kregen die twee vrienden van mij allebei hun eigen avond voor hun vereniging. En samen met “the mega music bingo experience” kregen onze avonden allemaal de titel Comedy Night. Helaas zorgde dat niet voor positieve kruisbestuiving, eerder andersom.

Zodra het terrasweer werd gingen de buitendeuren open en werd elke set up verstoord door het geluid van voorbij rijdende auto’s, opgeschoten jeugd en duiven hevig in gevecht met kraaien.

Er werd geen entree gevraagd. Ik had het geopperd, maar de kroegbaas wilde er niet aan. Nou viel het wel mee, want er kwam bijna nooit iemand naar dat café dus we hadden geen last van dronken stamgasten. Maar alles moest wel zo neergezet worden dat iemand van buiten rechtstreeks naar de bar zou kunnen lopen, recht tussen het publiek en comedians door. Gelukkig maar een of twee keer gebeurd.

Maar de grootste afknapper: ik zag precies waar het publiek vandaan kwam en dat kwam nauwelijks vanuit het netwerk van het café.

Dit is waarom het ophield:

Het laaste halfjaar begon veelbelovend. Eindelijk werd gestopt met die muziekbingo wat geen mensen trok en gewoon geen comedy was. Aan mij werd gevraagd of ik die avonden kon vullen. De kroegbaas wilde dat er elke woensdag comedy was. Belangrijk voor de continuiteit en bla bla bla.

Met bestaande dingen wat vaker laten langskomen kwam ik een heel eind, maar ik had nog twee avonden over. Nou werkte de kroeg samen met een Engelse studentenvereniging en ik kende wat mensen die in het Engels speelden. Een mooie combo leek ons dat. Avond stond ook in de agenda van het café. Totdat ik eens mailde met de vraag of de promo voor die avond een beetje wilde lukken. Toen hij kon concluderen dat er van mij uit weinig tot geen publiek zou komen, cancelde hij de avond.

Een ander concept wat ik wilde uitproberen was De Avond Van De Mop. Gewoon ouderwetse moppen die verteld werden door iedereen die dat wilde. Ik gok dat het concept de kroegbaas niet sterk genoeg leek, want toevalligerwijs kon die avond niet doorgaan omdat er een bandje kwam spelen.
De bezoekersaantallen liepen iets terug. Mijn publiek spreidde zicht uit over het dubbele aantal avonden en per avond kwamen er dan iets minder mensen, maar die kwamen dan een van de andere avonden weer.

De uiteindelijke bom waren de buitendeuren. Twee jaar lang had ik gezien dat het shows verpestte. Twee jaar zag ik dat het beoogde resultaat (extra klanten voor de kroeg) uitbleef. De druppel was voor mij toen een comedian met twintig jaar ervaring die zaal niet kon rocken omdat het publiek werd afgeleid door de buitengeluiden. Ik heb toen netjes aangegeven dat ik dat niet meer wilde en dat ik dan maar wat minder avonden zou organiseren. Dat kon natuurlijk niet, dus de deal werd gemaakt dat de comedyavonden naar de zaal zouden gaan zodra de buitendeuren open moesten. Mooi.
De daaropvolgende maart inventariseerde ik even wanneer we naar de zaal zouden gaan omdat het vroeg in het jaar terrasweer leek te gaan worden. De reactie was “Hoe kom je erbij dat we naar de zaal gaan?”…..

Een aantal mails later werd het compromis gesloten: we blijven wel in het café, maar de buitendeuren blijven op die avonden dicht. Dat ging een aantal avonden goed, maar de laatste avond kwam het personeel mij vertellen dat ze de deuren die avond niet dicht mochten doen. Ik was laaiend en zei dat de afspraak was dat dan de comedy niet door zou gaan. Toen meneer de kroegbaas daarna claimde dat ik hem voor het blok zette was voor mij de maat vol. Ik heb hem netjes de hand geschud en dat was het einde van mijn comedy avonden daar.

En ja, het einde was zuur. Maar als ik er aan terug denk, denk ik toch aan die 40+ avonden die wel leuk waren. Ik heb er veel van geleerd en ook mensen leren kennen die ik nu tot goede vrienden reken. De kroeg zelf heeft nog een jaar geprobeerd andere dingen te doen, maar is nu op de woensdagen gewoon niet meer open. Sterker nog: tijdens het schrijven van deze blog is bekend geworden dat de kroegeigenaar gaat stoppen met de kroeg. Eind volgende maand zal de laatste avond zijn onder zijn bewind. De vraag is of en wanneer er in dat pand weer een kroeg opent. Maar de kans is groot dat ik bij een nieuwe eigenaar een balletje ga opgooien. En misschien ga ik me dan netjes aan alle regels houden. Misschien.

Advertenties

Een gedachte over “Open mic organiseren? Dit zijn de regels!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s