8 tips voor de beginnende MC!

Het moet je liggen, dat MC’en. De één heeft er een gruwelijke hekel aan, de ander vindt het heerlijk. De één ziet het als een beetje gemaakt vrolijk doen, de ander ziet het als publieksparticipatie. Heb je binnenkort jouw eerste MC gig? Hier mijn twee cent op het gebied van MC’en!

 1. Zorg dat de zaal klaar staat en warm is

En hier bedoel ik alle aspecten mee. Zorg dat je op tijd bent en dat je met de mensen van het licht, geluid en de organisatie er voor zorgt dat de zaal perfect staat. Het juiste licht en zaalzetting kan een wereld van verschil maken (Er komt nog een column over de juiste zaalzetting etc.).

Verwelkom de mensen die binnen komen. Als je ze al hartelijk groet bij binnenkomst, sta je 1-0 voor als je het podium op komt. Een goede raad die ik ooit heb gehad van wat mij betreft de beste MC die ik ooit heb gekend (Jerome Chandrahasen) was: “it’s like introducing a group of new friends to a group of old friends at a birthdayparty”. Het publiek moet zich comfortabel voelen en opgewarmd worden voor de acts.

Ik kan dit niet genoeg zeggen en ik hoop dat sommige MC’s uit de scene meelezen; Als de zaal warm is, geef je hem door aan de comedian.

2. Comedians aankondigen

Een ding dat MC’s vaak doen en wat mij nog altijd verbijstert (en helaas doe ik het zelf ook nog te vaak) is het applaus van het publiek opbouwen om vervolgens midden in een oorverdovend applaus de comedian aan te kondigen. Niemand hoort dat. Toegegeven; het interesseert niemand in eerste instantie echt hoe die open mic’er heet die het podium betreedt, maar we willen allemaal de credits die we verdienen toch? Benoem daarom dan de act de naam nog een keer (als ‘ie goed was, als ‘ ie dood ging ga je lekker wat anders doen) zodat mensen de naam onthouden.

Heb je iemand op de line up die een wedstrijd heeft gewonnen of misschien een comedian die meewerkt aan een tv-programma of iets dergelijks? Dan kun je dit benoemen om het publiek alvast gerust te stellen dat ze zo meteen een goede comedian te zien krijgen. Ga alsjeblieft niet zeggen dat iedere act een goede vriend is en supergrappig is. Doe dit gewoon als het echt zo is; als je iemand nog nooit eerder hebt gezien, benoem dat gewoon en zeg dat je ook benieuwd bent. Als je zegt dat iemand enorm grappig is en die gaat dood, dan gaat het publiek vervolgens geen ene fuck meer van je aannemen en verliest de show credibility. Iets dat wat mij betreft een echt dikke ‘Fuck no’ is, is het oplezen van de namen van de acts van een briefje of vanaf jouw telefoon. Vreemd genoeg heb ik dit enkel professionele comedians zien doen die open mics aan het MC’en waren om wat extra centjes te pakken of omdat ze nu eenmaal bij een collectief horen en dit part of the deal is, maar waarom de fuck zou het publiek zich voor een act interesseren als jij niet eens de moeite neemt om die persoon zijn naam even uit je hoofd te leren? Als je een set van minstens acht minuten kunt onthouden, lijkt het me ook dat je acht namen wel even kan onthouden.

3. Doe niet zo grappig

Het is een bekend fenomeen dat na de show mensen uit het publiek tegen de MC zeggen: “goh, ik vond jou ook heel grappig. Jij zou ook eens comedy moeten doen.”. Nu is dat als comedian misschien irritant om te horen, maar op zich als MC vind ik dat prima, bijna een compliment zelfs. Een MC moet niet de grappigste op een avond zijn, tenzij de line up écht om te huilen is en de MC alleen reparatiewerk aan het verrichten is. Als MC ben je in eerste instantie gastheer, in tweede instantie grappig. Nogmaals; Als de zaal klaar is voor comedy, geef je hem door aan de comedian.

Sommige MC’s (en als dit gebeurt, let dan vooral op de volgende act die klaar staat, zijn of haar gezichtsuitdrukking en irritatie is dan een show op zich) gaan zodra de zaal klaar is voor de volgende comedian zelf nog even lekker een stukje doen. Soms is dat om de eigen ego op te poetsen, soms is dat om iets nieuws te proberen, het is echter altijd irritant en al helemaal als dat (nieuwe) stuk dood valt. Dan heb je namelijk twee opties; 1. De boel repareren en dan ben je nog meer tijd kwijt of 2. Je brengt een act koud op. Als een zaal klaar is voor de volgende act, kondig dan de volgende act aan. Daar ben je MC voor. Als je nieuwe dingen wil proberen, ga dan als act op een open mic spelen en niet als MC.

Oh en de dikste vetste “Hell fucking no” wat mij betreft? Nog even wat materiaal na de laatste comedian voor de pauze of de laatste comedian van de show doen….ik heb het gezien, het is niet ok, het zorgt voor een rare sfeer, het werkt niet, gewoon niet doen.

4. ‘reset the room’

Als iemand kapot gaat, mag jij de zaal weer lekker warm maken voor de comedians! Joepie! De eerste keer dat ik MC’de was tijdens de Raw Meat Open Mic in Wellington. Ik had een half jaar ervaring als comedian en het was mijn eerste betaalde gig. Ik was zenuwachtig als een biatch! Mijn opening ging prima, al probeerde ik te grappig te zijn (zie een andere tip) maar als tweede kwam een comedian die 6 minuten rapejokes had….superchill. Ze dacht dat omdat ze een meisje was, dat ze er wel mee weg kwam, maar het was gewoon volkomen kut en onnodig grof. Tijdens haar set kwam mijn comedymaatje Brent naar me toe, klopte me op de schouder en zei lachend: “I’m going out for a smoke, good luck fixing this shit!”. Ik liep op en vroeg applaus voor het abominabele optreden van ervoor en na 3 seconden applaus viel het doodstil…ik zei gewoon maar het eerste dat in me opkomt: “Wow….that was fuck’n weird.” En kreeg een voorzichtige lach. Ik vervolgde met “She certainly puts the ‘sensual’ in ‘non-consensual’” gevolgd door een harde lach. Was het netjes tegenover de comedian? Misschien niet, maar in mijn ogen is soms de show belangrijker dan de acts als jij MC bent. Het is jouw taak de avond goed te laten verlopen en vaak is benoemen al genoeg, maar probeer het positief te houden.

Als iemand het dak eraf blaast, maar dan ook echt dat de reparatiekosten de BNP van een gemiddeld Europees land zijn, dan neem ik altijd even de tijd om de zaal zich weer te laten zetten. Veel MC’s gaan in dezelfde energie door, maar hierdoor geef je in mijn ogen de volgende act niet de kans om met een neutrale zaal te beginnen. Dit geldt overigens voor open mics, bij een pro show mag je er van uitgaan dat de volgende act best met de energie om kan gaan als je snel door gaat. Als die energie lekker hoog is en de mensen vinden het leuk, dan kun je lekker zelf wat nieuwe dingetjes proberen toch? Nee verdomme! Nogmaals: ALS DE ZAAL WARM IS GEEF JE HEM DOOR AAN DE COMEDIAN.

5. Huisregels

Iets dat ik zelf nog te vaak vergeet, omdat ik mensen soms te hoog in schat en een kuthippie ben die denkt dat iedereen altijd het beste met een show voor heeft, is het uitleggen van de huisregels. Vaak zitten er mensen in de zaal die nog nooit bij comedy zijn geweest en dan is het taak om even wat zaken te verduidelijken. Telefoons uit of op stil, armpies niet over elkaar…dat werk.

Zeker als je een open mic MC’ed, geef dan aan dat hecklen niet de bedoeling is. Op een open mic komen comedians dingen uit proberen; dan heb je geen zin om gestoord te worden. Er zitten vaak op een open mic ook gewoon onervaren comedians tussen die niet met hecklers kunnen dealen. Wat ik zelf prettig vind is om aan te geven dat als mensen een praatje willen maken, dat dit met mij kan, maar of ze de acts gewoon lekker hun ding willen laten doen. Ben je onverhoopt MC op een pro show dan is het wat mij betreft (misschien met uitzondering van de talent spot) aan de comedians zelf om met hecklers te dealen, tenzij ze echt vervelend worden.

Bij de huisregels hoort eigenlijk ook dat je ervoor zorgt dat de voorste rij vol zit en de mensen niet met de armen over elkaar zitten. Hoe je het doet, doe je het, maar dit alles draagt gewoon bij aan een leukere avond.

6. Bestudeer goede MC’s

MC’en is een vak apart. Ga naar comedyshows en hou de MC in de gaten of bestudeer tijdens de gig waar je speelt de MC en schrijf op wat hij goed of slecht doet, wat werkt wel en wat werkt niet? Neem het mee en geef er jouw eigen draai aan.

7. Maak een evenwichtige line-up

Ben je verantwoordelijk voor de line-up? Zorg dan voor een juiste balans. Kijk naar andere shows wat daar de line-up is en vraag jezelf af waarom. Als je puur kijkt naar een simpele 3×3 open mic, zorg dan dat je een leuke opener hebt en dat mensen met een lach de pauze in en met een lach naar huis gaan. Daartussen kun je wel wat schuiven. Tweede na de pauze is een behoorlijke safe spot, dus acts die nieuw zijn, hele nieuwe dingen willen proberen, of in jouw ogen niet sterk genoeg zijn zou ik daar zetten.

Kijk natuurlijk ook naar de speelstijl van de comedians. Openen met een oneliner deadpan comic kan je zomaar de energie kosten in een zaal en die mag je dan weer op gaan bouwen…en dat kan wel even duren. Het komt ook vaak zat voor dat de line-up al vast staat; check dan wel of je het er mee eens bent en ga anders de discussie met de organisator aan.

8. Bedank IEDEREEN!

En met iedereen bedoel ik ook echt ieder-fucking-een. De geluidsman, barpersoneel, de organisatoren, de comedians (ook degene die dood ging en ja ook degene die je een lul vindt) degene die het licht doet, you name it. Letterlijk, je named ze allemaal. Heb je iemand in het publiek gehad die leuk heeft meegewerkt (applaus inzetten, of iemand die door een comedian is aangesproken en leuk mee deed, soms wordt dit zelfs een running gag in de show), bedank die dan ook. Bovenal; bedank het publiek. Wat mij betreft is het publiek heilig, al helemaal op een open mic, omdat ze een kaartje hebben gekocht en besloten hebben om hun tijd op te offeren aan ons comedians. Ik zeg niet voor niets “al helemaal op een open mic”; zeker hier zijn de mensen in het publiek fucking engelen, omdat ze een kaartje kopen voor meestal een line up met namen die ze nog nooit hebben gehoord en vervolgens hun tijd opofferen zodat wij onze grappen uit kunnen proberen. Dus bedank ze, en fucking hartelijk ook nog eens. In het geval van een curtain call roep je de comedians op het podium om nog een applaus in ontvangst te nemen. Ligt er wel een beetje aan welke lokatie je speelt, dit is in theaters een leuk dingetje, in de lokale kroeg is het eigenlijk alleen maar vreemd en al helemaal als de helft van de line-up al naar huis is. Noem daarna je eigen naam , zwaai en loop af.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s